Вчимо діток з вадами зору розрізняти кольори

 

І. Навчати дітей диференціювати кольори або співвідносити предмети за кольором можна розпочинати уже на другому році життя дитини. Потрібно звертати увагу дітей на колір предмета, встановлювати схожість і відмінність між кольорами, розуміти слова „колір”, „такий самий”, „схожі”, „різні”, „однакові”. Доцільно використовувати ігри і вправи на групування предметів різних за кольором, розпочинати необхідно із однорідних предметів. З цією метою, можна використати такі кольорові сполучення: червоний – синій, жовтий – фіолетовий, жовтогарячий – зелений, синій -білий, чорний – жовтий. 

 

Пропонуємо наступні вправи:

1. З кольоровими олівцями (розкласти олівці, які різко відрізняються за кольором на дві групи). 

Наприклад, педагог показує дітям 5 олівців червоного кольору і 5 олівців синього кольору, які перемішані між собою. Демонструє олівець одного кольору (червоного), кладе його вбік. Потім показує предмет іншого кольору (синього), відкладає в інший бік. Слово назву кольору він не використовує, а говорить тільки „колір”, „такий самий”, „різні”. Бере в руки ще один олівець і запитує, куди ми його покладемо. Спочатку він прикладає червоний олівець до синього і говорить, що вони зовсім різні, потім прикладає червоний олівець до червоного і говорить, що вони однакові. Так педагог розкладає перші дві пари сам, а потім, пропонує зробити це дитині. 

Дітям необхідно пропонувати оперувати і іншими однорідними предметами, наприклад, погрупувати листочки, грибочки, квіточки за кольором тощо.

Після того як вони навчаться оперувати кольорами, які різко відрізняються один від одного необхідно перейти до кольорів близьких світлових тонів. Наприклад, червоний – жовтогарячий, жовтогарячий – жовтий, синій – фіолетовий, жовтий – білий, зелений – синій, чорний – фіолетовий тощо. Наступні завдання необхідно ускладнити і давати дітям вибрати два необхідних кольори із 3-х, 4-х тощо. 

Для дітей третього року життя необхідно підбирати завдання, в процесі виконання яких закріпляються уміння групувати однорідні предмети за кольором і переходити до групування неоднорідних предметів. Наприклад, квіточки і вазочки тощо. Фіксувати увагу дітей на тому, що колір є ознакою різних предметів і може бути використаний для їх позначення (наприклад, розфарбувати апельсин відповідним кольором тощо).

2. З кольоровими кубиками: "Покажи кубик такого ж кольору".

3. З кольоровими смужками: "Покажи смужку такого ж кольору".

4. З кольоровими геометричними фігурами: "Покажи фігурку такого ж кольору".

5. Розкладання кольорових предметів у коробочки, конверти, кошички відповідного кольору.

6. Групування різних за формою, але однакових за кольором предметів.

Для навчання дітей диференціації кольорів необхідно також використовувати мозаїку, фарби, іграшки тощо.

 

ІІ. Цілеспрямоване навчання дітей назві кольорів слід розпочинати на четвертому році життя. 

 

Пропонуємо наступну послідовність ознайомлення з кольорами:

1. Вибір еталону кольору (наприклад, еталоном жовтого кольору є сонечко, зеленого – ялинка тощо) на який у своїй роботі опиратиметься дитина при диференціюванні кольору;

2. Вивчення віршиків про колір (обов’язково при цьому демонструється предмет чи зображення такого кольору). 

3. Закріплення уявлень про колір.

 

Ознайомлення з зеленим кольором

 

1. Гілочка ялинки, малюнок ялинки, розглядання ялинки на вулиці. В усіх випадках використовується слово „зелена”. Вивчити з дітьми вірш про зелений колір.

 

Ялинка

Що за гостя в нас така:

І зелена і струнка,

Сяє зірка угорі,

На гіллячках ліхтарі.

І ростуть на ній не шишки,

А цукерки і горішки.

                         Галина Демченко

 

2. Відібрати кружечки, фігурки (різні предмети) зеленого кольору, порівнюючи з кольором ялинки.

3. Виділення деталей зеленого кольору на предметних малюнках (зелені черевики, зелений комірець тощо).

4. Що уміє зелений олівець?

 

У мене олівець зелений,

Що нам зобразить поле й ліс,

Все зілля й листя на деревах,

Ген очерет, ген явір зріс.

Ось у городі огірочок,

Горох, смугастий кавунець, 

Сховалась жабка під листочок,

А ящірка – під камінець. 

                             Т. П. Свиридюк

 

 

Ознайомлення з червоним кольором

 

1. Ознайомлення з предметом – еталоном (мак).

2. Вивчення вірша про червоний колір.

 

Червоний мак

 

Певно, знає з вас усяк, 

Хто бував у полі 

Що червоний гарний мак 

Там росте на волі. 

Й на городах, на грядках

І в малих садочках

Червоніє квітка та,

Гарна на віночки.

                     Катерина Перелісна

 

3. Відбір предметів червоного кольору (знайти предмети такого ж кольору, як мак).

4. Що уміє червоний олівець?

 

А ось – червоний олівець.

Малює він калину,

І горобину, й кавунець,

Порічки та малину.

І полуниці і грибок,

Троянду, мак, гвоздику.

Ось стигле яблуко, жучок

І вишиваний рушничок.

                          Т.П. Свиридюк

 

5. Сортування предметів зеленого і червоного кольорів (розкласти в торбинки відповідного кольору).

6. Який предмет зайвий (4 предмети: 3 червоні, 1 зелений).

7. Гра "Розклади в корзинки різні картинки”.

В червоний – помідор, зірочку; в зелений – листочок, огірок тощо.

 

Ознайомлення з жовтим кольором

 

1. Ознайомлення з предметом – еталоном, з яким порівнюватимуть інші предмети (наприклад, сонечко).

2. Відбір предметів жовтого кольору.

3. Що уміє жовтий олівець?

 

Це олівець жовтенький.

Він сонечко малює,

Курчаточко маленьке,

Ген сонях сторожує.

Колосся золотаве,

Кульбабки ясне очко,

Лимонниця яскрава,

груші у садочку.

              Т.П. Свиридюк

 

4. Гра з кубиками. На столі лежать кубики червоного, жовтого, зеленого кольорів та різнокольорові іграшки. Поклади іграшку на кубик такого ж кольору.

5. Гра "Ялинка". 

Підібрати ялинкові прикраси за кольором верхівки ялинки. На ялинці зеленого кольору розміщені круги 2 – 4 см (незафарбовані). У центрі – магніт. Дитина підбирає іграшки за кольором верхівки ялинки.

6. Гра „Юний художник”.

Перед дитиною лежать різні геометричні фігури на магнітах і дошка. Пропонується виконати ряд завдань: "Візьми жовтий квадратик, праворуч від нього поклади зелений. Візьми два червоних кружечка і поклади знизу до кожної фігури. Що в тебе вийшло? Що означає жовтий квадратик, що – зелений, червоний кружечок?"

7. Гра "Лото" побудована на співвідношенні за кольором і кількістю. Підібрати за кольором кружечки і покласти їх стільки, скільки намальовано на картинці предметів.

За такою самою схемою ознайомлюють дітей з рештою кольорів.

 

ІІІ. Формування зорового аналізу кольорових сполучень.

 

1. Подивись на веселку і предмети, які намальовані біля смужечок (помідор, морква, лимон, ялинка, волошка, небо, бузок). Відшукай на столі малюнки предметів, які підходять за кольором до намальованих. Приклей їх поряд (біля лимона – сонечко, соняшник тощо).

2. Знайти на квітнику (під час екскурсії, прогулянки або в альбомі) червоні квіти, жовті тощо і назвати їх.

3. Які квіти цвітуть білим цвітом, жовтим, червоним тощо.