Сучасне заняття: вимоги, перспективи.
Сучасне заняття: вимоги, перспективи.
Організація освітньо-виховного процесу в дошкільному закладі в сучасних інноваційних умовах вимагає від педагога вдосконалення практичної діяльності шляхом пошуку нових ціннісних пріоритетів у визначенні змісту, форм і методів організації пізнавальної діяльності дітей.
Основною формою організованої навчальної діяльності дошкільників залишаються заняття з різних розділів програми (тематичні, комплексні, комбіновані, інтегровані, домінантні та ін.).
Яким має бути сучасне заняття у ДНЗ?
Сучасне заняття має бути цікавим і приємним для дітей, насиченим ігровими прийомами, елементами гри-драматизації, розвивати пізнавальні здібності дітей, моральні та естетичні якості. Робота педагога на заняттях повинна поєднуватися з роботою поза заняттями, – тільки тоді діти зможуть засвоїти той великий об'єм знань і вмінь, який передбачений програмою. Тому заняття не є єдиною важливою формою, яка дозволяє комплексно вирішити всі завдання. Головна вимога до сучасного заняття - максимальна розумова активність вихованців. Організувати навчання слід так, щоб діти якнайбільше діяли, міркували, відповідали.
Цікаве та сучасне заняття в дитячому садку може здійснюватися поза приміщеннями ДНЗ – на вулиці, у парку, в музеї… Сучасне заняття у дошкільному закладі не повинно обмежуватися часовими рамками, а продовжуватися згідно зацікавленості учасників – дітей та дорослих.
Пропонуємо такі види нетрадиційних занять:
* Заняття-змагання ( вибудовуються на основі змагань між дітьми): хто швидше назве, знайде, визначить, помітить і т. д.
* Заняття - КВН (припускають поділ дітей на дві підгрупи і проводяться як математична або літературна вікторини).
* Театралізовані заняття (розігруються міні сценки, які несуть дітям пізнавальну інформацію).
* Заняття - сюжетно-рольові ігри (педагог входить в сюжетно-рольову гру як рівноправний партнер, підказуючи сюжетну лінію гри і вирішуючи таким чином завдання навчання).
* Заняття-консультації (коли дитина навчається «по горизонталі», консультуючись у іншої дитини).
* Заняття - взаємонавчання (дитина - «консультант» навчає інших дітей конструюванню, аплікації, малюванню – старша група).
* Заняття-аукціони (проводяться, як настільна гра «Менеджер»).
* Заняття - сумніви (пошук істини), ( дослідницька діяльність дітей типу: тане - не тане, літає - не літає, плаває - тоне і т. д.)
* Заняття-подорожі.
* Бінарні заняття ( авт. Дж.Родарі ). (Складання творчих оповідань на основі використання двох предметів, від зміни положення яких змінюються сюжет і зміст оповідання.)
* Заняття-фантазії.
* Заняття-концерти (окремі концертні номери, які несуть пізнавальну інформацію).
* Заняття-діалоги (проводяться по типу бесіди, але тематика вибирається актуальною і цікавою).
* Заняття типу «Слідство ведуть знавці» (робота зі схемою, мапою групи дитячого садка, орієнтування за схемою з детективною сюжетною лінією).
* Заняття типу «Поле чудес» (проводяться як гра «Поле чудес» для дітей, які читають).
* Заняття «Інтелектуальне казино» (проводяться за типом «Інтелектуального казино» або вікторини з відповідями на питання: Що? Де? Коли?).
Вимоги до сучасного заняття: ( пам’ятка для вихователів)
1. Використання новітніх досягнень науки і практики.
2. Реалізація в оптимальному співвідношенні всіх дидактичних принципів.
3. Забезпечення умов предметно-просторового середовища для розвитку пізнавальної діяльності.
4. Дотримання санітарно-гігієнічних норм до організації діяльності дітей.
5. Встановлення інтегративних зв'язків ( взаємозв'язок різноманітних видів діяльності, змісту).
6. Зв'язок з минулими заняттями і опора на досягнутий дитиною рівень.
7. Мотивація і активізація пізнавальної діяльності дітей (методи і прийоми).
8. Логіка побудови заняття, єдина лінія змісту.
9. Емоційний компонент заняття (початок і закінчення заняття завжди проводяться на високому емоційному підйомі).
10. Зв'язок з життям і особистим досвідом кожної дитини.
11. Розвиток умінь дітей самостійно здобувати знання і поповнювати їх обсяг.
12. Ретельна діагностика, прогнозування, проектування та планування кожного заняття педагогом.
Структура сучасного заняття:
- Створення ігрової ситуації, спрямованої на мотивацію дітей до навчальної діяльності.
- Спонукання дітей до висловлення припущень ( за допомогою проблемних запитань).
- Практична діяльність дітей ( пошукова діяльність, пов’язана із визначенням особливостей предмета або об’єкта).
- Художнє слово ( Закріплення знань, отриманих в пошуковій діяльності).
- Енциклопедична хвилинка ( довідка із енциклопедії про предмети чи об’єкти).
- Мовленнєва хвилинка в цікавій формі на закріплення отриманих знань.
- Пальчикова гімнастика.
- Робота з індивідуальними картками.
- Гра « Що ми робимо – не скажемо, що ми робимо – покажемо».