Звіт керівника закладу
ЗВІТ
директора КЗ «ЗДО № 28 ВМР» Рублевської Т.А.
2023– 2024 н.р.
Комунальний заклад «Заклад дошкільної освіти № 28 Вінницької міської ради» спеціального призначення для дітей з порушеннями зору, в якому забезпечується реабілітація, фізичний, розумовий і психологічний розвиток, оздоровлення дітей віком від двох до шести (7)років.
Освітній процес у ЗДО в 2023 - 2024 навчальному році здійснювався відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Базового компоненту дошкільної освіти, інструктивно – методичних листів МОН України, а також Положення про дошкільний навчальний заклад, Статуту закладу, нормативно-правових актів, освітніх програм: освітня програма для дітей від двох до семи років «Дитина», «Програмно – методичного комплексу, програми розвитку дітей сліпих та зі зниженим зором від народження до 6 років».
1. ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
З метою збереження життя та здоров’я учасників освітнього процесу, виконання освітньої програми у2023 – 2024 навчальному році було організовано в дистанційному форматі та у формі консультацій для батьків в онлайн-режимі, використовуючи платформи Zoom, VIBER, телеграм канал тощо. Вихованці та їх батьки постійно долучалися до флешмобів, майстер-класів, конкурсів.
В закладі функціонує 6 груп, з них: 1 – група раннього віку, 1 - молодша,
2 – середні, 2 –старших.
На території закладу наявні 6 ігрових майданчиків, квітники, городи, куточок лісу та саду. Однак на сьогоднішній день багато обладнання демонтовано у зв’язку із будівництвом протирадіаційного укриття.
Для здійснення освітньої діяльності, оснащені 6 групових осередків.
Є музично-спортивна зала, кабінети: вчителя-логопеда, тифлопедагогів, практичного психолога, медичний кабінет, офтальмологічний та методкабінет.
Колектив закладу дошкільної освіти постійно працює над створенням сучасного предметно – розвивального, ігрового середовища, естетичного і привабливого оформлення груп та приміщень, які відповідають санітарним, функціональним, і естетичним вимогам сьогодення. Багато цікавих, різноманітних, яскравих дидактичних ігор, обладнання для сюжетно-рольових та театралізованих ігор виготовлено руками педагогів.
Вчителі-дефектологи, вчитель - логопед зробили різноманітну добірку цікавих корекційно-розвивальних посібників, ігор для дітей з порушеннями зору.
У ЗДО проводились різні методичні форми роботи з педагогічним колективом з метою підвищення професійної компетентності, скеровувалася робота педагогів, щодо підготовки методичних матеріалів для здійснення освітнього процесу з дітьми, батьками вихованців, спрямовані на вирішення основних річних завдань в умовах дистанційної освіти. Вирішили питання налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу шляхом застосування широкого спектра інформаційно-комунікаційних технологій (зокрема, через соціальні мережі, вайбер та телеграм – канали).
Створення умов для варіативності навчання та вжиті заходи щодо упровадження інноваційних педагогічних технологій у освітній процес.
У 2023-2024 н.р. педагогічний колектив працював над пріоритетними завданнями:
- модернізація та удосконалення інтерактивного, корекційно-розвиткового середовища закладу з метою гармонійного розвитку особистості, здійснення повноцінної реабілітації дошкільників з порушеннями зору;
-психолого-педагогічний супровід розвитку соціально-емоційної сфери дошкільників з порушеннями зору в умовах ЗДО;
-формування позитивного ставлення до праці, виховання працьовитості у дітей дошкільного віку під час організованої та самостійної предметно-практичної діяльності;
- розвиток творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності, стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому.
Освітній процес у ЗДО забезпечений необхідними нормативно – правовими та інструктивно – методичними матеріалами, обладнанням та дидактичним матеріалом відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти в Україні, освітніми програмами для дітей від 2 до 7 років «Дитина», «Програмно -методичним комплексом, програмою розвитку дітей сліпих та зі зниженим зором від народження до 6 років».
Для регламентації діяльності колективу в закладі працюють методична та психолого-корекційна служби. Освітній процес здійснюється на основі забезпечення умов для повноцінного виховання розвитку та реабілітації дітей дошкільного віку з порушеннями зору. Методична база ЗДО постійно оновлюється. В закладі створено належні умови для реалізації дитиною свого природного потенціалу - фізичного, психологічного, соціального.
Діяльність педагогічного колективу: вихователів, вчителів – дефектологів, вчителя – логопеда, практичного психолога, музичного керівника закладу освіти була спрямована на психологічну допомогу та емоційну підтримку учасників освітнього процесу, на збереження і зміцнення фізичного та психічного здоров’я в умовах військового стану, опанування техніками стабілізації емоційного стану, а саме: психологічні тренінги: «Психологічне розвантаження в умовах війни», « Як підтримати наших дітей?», «Психологічна допомога дітям під час війни: цікаві вправи».
Були проведені різні форми методичної роботи, що спрямовані на удосконалення професійної творчості, підвищення теоретичного рівня та фахової майстерності: тренінгове заняття з елементами арт-терапії: «Методи і прийоми розвитку та корекції емоційної сфери дошкільників з порушеннями зору», «Говоримо правильною українською мовою», майстер – клас «Розвиток соціально – емоційної сфери дошкільників з порушеннями зору через інтерактивні ігри корекційного спрямування». Проводились консультації для різних категорій педагогів, що сприяло підвищенню їхнього фахового теоретичного рівня з актуальних питань.
Зміст проведених педрад, семінарів складався з теоретичних, практичних завдань і використання активних та інтерактивних форм роботи з кадрами. З метою підвищення фахової компетентності педагогів, спрямовуючи освітньо-виховний процес на виконання головних завдань, були сплановані та проведені протягом навчального року такі форми методичної роботи, а саме: семінар-практикум «Становлення соціально – морального потенціалу дітей дошкільного віку з порушеннями зору», робота творчої групи «Гра – важливий засіб різнобічного розвитку дитини».
Підсумком реалізації кожного завдання були проведені педради: «Основні орієнтири нового навчального року у формуванні різнобічно розвиненої особистості на 2023- 2024н.р.», «Розвиток соціально – емоційної сфери дошкільників з порушеннями зору засобами психолого- педагогічного супроводу в умовах ЗДО», « Гра – основний вид діяльності розвитку дітей дошкільного віку», «Праця як важливий засіб ранньої соціалізації дитини, успішної адаптації в ролі школяра».
Всі форми методичної роботи були дієвими та оперативними за рахунок розуміння педагогами актуальності питань, що розглядалися, аналізу освітнього процесу, необхідності якісних і суттєвих змін з метою поставлених завдань. Якість педагогічних рад забезпечувала попередня підготовка, що включала вивчення теоретичних питань та набуття практичних навичок.
Використання педагогічних інноваційних технологій та методик:
«Зображувальна діяльність з дітьми раннього віку» за методикою Циганової,
« Маленькі дослідники» програма пошуково – дослідницької діяльності, активне використання мнемотехніки, у вигляді мнемотаблиць та схем, розвивають творчі здібності, пам'ять, мислення, збагачують мовлення, розвивають пізнавальні здібності дошкільнят, забезпечують належний рівень освітнього процесу.
Для організації освітнього процесу руками педагогів виготовлені цікаві, різнопланові, змістовні дидактичні ігри та посібники з різних освітніх напрямів: «Мовлення дитини», «Дитина в соціумі», «Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі», «Гра дитини», «Дитина у природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва», рухливі ігри, народні ігри, різні види театрів.
Одним з найважливіших виховних завдань, окреслених Законом України «Про дошкільну освіту» є виховання у дітей любові до України, поваги до родини, шанобливого ставлення до народних традицій і звичаїв, національних цінностей українського народу, державних символів та української мови, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля. Важлива складова морально - патріотичного виховання дошкільнят - виховання любові і поваги до рідного міста. Щоб виховати патріота свого міста, треба знати його архітектуру, пам'ятки, історичне минуле.
Руками педагогів закладу виготовлені цікаві, яскраві, різнопланові посібники та дидактичні ігри, які виховують любов до рідного слова, збагачують мовлення дітей, знайомлять з історією Вінниці, природою рідного краю.
Спільно з нашими вихованцями та батьками брали участь в челенджах:
- «Вінниця - 660» - з нагоди відзначення 660 річниці з часу заснування міста нашої рідної Вінниці;
- «З любов'ю до матусі» - до Дня матері;
- акції «Одягни свій садочок у вишиванку», присвяченій Всесвітньому дню вишиванки – 16 травня 2024 року.
Формування у дітей екологічної свідомості – одне з важливих завдань сьогодення. Особливого значення надаємо вихованню у дітей свідомого та дбайливого ставлення до навколишнього середовища, формування у дітей стійких установок на раціональне природокористування. Проводились в он-лайн режимі тематичні заняття, тижневики. Зокрема: екологічний марафон «Ми творимо планету власноруч», «Всесвітній День Землі». Приймали участь у міському конкурсі «Створення екологічного куточка у ЗДО в рамках проєкту «EcoWorldKids».
2. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИКВАЛІФІКОВАНИМИ ПЕДАГОГІЧНИМИ КАДРАМИ
Для забезпечення повноцінного освітнього процесу у дошкільному закладі сформований кваліфікований колектив педагогів. Педагогічний колектив ЗДО творчий, ініціативний. У закладі працює 21 педагог, з них 15 осіб педагогічного колективу мають вищу освіту, 6 осіб - середню спеціальну, бакалавр; 4 педагоги мають звання «вихователя-методиста», 1 педагог «старший вихователь».
Педагоги проходять курси підвищення кваліфікації та атестацію 1р. на 5років відповідно до перспективних планів.
За результатами атестації 2023 -2024 н.р. кваліфікація педагогів:
- «вища категорія» – 8 ( 38,1 %)
- «І категорія» - 6 ( 28,6 %)
- « ІІ категорія» - 2 ( 9,5 %)
- «спеціаліст» - 2 ( 9,5 %)
- 11 тарифний розряд - 3 ( 14,3 %)
- звання «вихователь – методист», «старший вихователь» - 5 ( 23,8 %).
Педагогам закладу використовують різні форми підвищення особистої фахового майстерності, а саме: відвідування науково-методичних заходів міста, заохочення самоосвіти, участь у тренінгових навчаннях, участь у онлайн-навчаннях: вебінарах, майстер – класах, про що свідчать отримані педагогами сертифікати.
З метою реалізації визначених пріоритетних завдань, оновлення змісту, форм і методів виховання та навчання дошкільнят значна увага приділялась підвищенню фахового рівня та професійної майстерності, особистісного зростання кожного педагога. Педагоги закладу брали участь у роботі методичних об’єднань міста, презентаціях, на яких мали змогу знайомитись з досвідом роботи педагогів міста та новими педагогічними технологіями.
Тифлопедагоги закладу були активними учасниками дискусійної панелі у вересні «Розвиток соціально – емоційної сфери дошкільників з порушеннями зору засобами психолого- педагогічного супроводу в умовах ЗДО», а також зимових зустрічей, організованих ЦПРПП у лютому «Сучасні аспекти розвитку рухової компетентності дошкільників з порушеннями зору в умовах спеціалізованого закладу дошкільної освіти», ділились досвідом, власними напрацюваннями щодо організації та проведення корекційної-розвиткової роботи з дітьми з порушеннями зору.
3. ЗМІЦНЕННЯ ТА МОДЕРНІЗАЦІЯ МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНОЇ БАЗИ ЗАКЛАДУ
З огляду на основні пріоритети дошкільної освіти в Україні та вимоги сучасності в ЗДО освітній процес спрямований на реалізацію Базового компонента дошкільної освіти, на забезпечення рівного доступу до дошкільної освіти всіх дітей раннього та дошкільного віку з порушеннями зору, на збагачення вихованих традицій українського суспільства сучасними досягненнями та прогресивними світовими тенденціями у сфері освіти.
Пріоритетними напрямами у сфері матеріально –технічного забезпечення освітньої діяльності є поповнення міні-методкабінетів: дидактичними іграми та посібниками з метою формування патріотичних почуттів, розвитку мовленнєвої, пізнавальної, дослідницької діяльності, корекційними посібниками, іграми для формування предметно – практичних умінь та навичок дошкільників з порушеннями зору; матеріалами, дидактичними посібниками для розвитку творчих здібностей дітей, формування основ здорового способу життя; методичною літературою.
Значна увага приділяється озелененню території закладу, створення комфортного середовища для перебування вихованців на вулиці. На території розташовані клумби, газони, дерева і кущі, городи, куточок лісу та саду, привабливий дизайн. Велика кількість квітучих рослин, які радують своїми барвами від ранньої весни і до пізньої осені. Силами працівників закладу територія постійно впорядковується.
Кожна група має окремий ігровий майданчик з альтанкою, що забезпечені ігровим обладнанням відповідно віку дітей і дає можливість для забезпечення рухової активності на прогулянці. Обладнання на майданчиках розміщено доцільно, надійно укріплено, відповідає ростовим показникам дітей та безпечне для використання.
Приміщення закладу використовуються раціонально, створюються належні умови для фізичного, психічного розвитку дітей, їх виховання та навчання.
Всі групові кімнати та коридори естетично оформлені, інтер’єр приміщень дібрано з урахуванням сучасного вимог, все обладнання та меблі розташовані зручно та доцільно. Кабінети забезпечені обладнанням та укомплектовані згідно вимог.
Значна увага приділяється оновленню інтер’єру в закладі, всі заплановані ремонтні роботи в групах та інших приміщеннях закладу проводяться з використанням сучасних матеріалів та сучасного дизайну.
Групи мають естетичний вигляд, в них створені комфортні умови для перебування дітей протягом дня, розвитку здібностей та нахилів, для забезпечення рухової діяльності. Групи постійно поповнюються розвиваючими іграми та іграшками, дидактичними посібниками, методичною та художньою літературою.
Ігрове та навчальне обладнання зручно розташоване, доступне для вихованців, спонукає дітей до елементарних дій з ним, сприяє розвитку пізнавальної сфери.
В кожній групі організовані осередки для розвитку інтелектуальної діяльності, дрібної моторики рук, самостійної художньої, предметно-практичної та ігрової діяльності, наявність яких сприяє розвитку кожної дитини. Осередки для корекційно – розвитковоїроботи обладнані у кожній віковій групі, які надають можливість проводити вихователям корекційні завдання і вправи з дітьми з урахуванням зорових порушень. Всі осередки обладнані необхідним матеріалом для розвитку вихованців згідно віковим особливостям.
Вчителі – дефектологи, вчитель - логопед виготовили різноманітні, цікаві, змістовні, пізнавальні, корекційно - розвиткові ігри для індивідуальних заняття по відновленню гостроти зору та розвитку зорових функцій, які тренують зір, формують у дітей певні уявлення про предмети і явища, розвивають зорову увагу, пам’ять, мислення.
Корекційно – розвиткові ігри постійно проводили тифлопедагоги та логопед в режимі онлайн. Дидактичні ігри та завдання не складні у виготовлені та використанні, батьки мають змогу проводити їх вдома.
Офтальмологічний кабінет обладнаний різноманітними сучасними лікувальними апаратами та комп’ютерними програмами. Використання комп’ютерних вправ в процесі корекції зорових порушень дозволяє поєднувати корекційні та розвиваючі завдання, враховуючи особливості індивідуального розвитку дошкільнят.
Створені умови для дослідницької, трудової діяльності (куточки природи, куточки для чергування тощо), розвитку сюжетно-рольових ігор. Також організовано осередки для ознайомлення вихованців з національними традиціями українського народу. Таке середовище в групах сприяє розвитку пізнавальних здібностей дітей, активній самостійній діяльності, набуттю практичного досвіду.
Створено умови для музичного та фізичного виховання. Музично-спортивна зала використовується для проведення щоденних занять, свят та розваг, дозвілля та інших форм роботи з музичного та фізичного виховання відповідно з розкладом занять та планом роботи закладу. Для проведення роботи з музичного та фізичного виховання є необхідні матеріали та обладнання.
В закладі дошкільної освіти постійно проводиться робота щодо підтримки матеріально-технічної бази закладу, системи водопостачання, теплопостачання, каналізації, сантехнічного обладнання в режимі безперебійного функціонування, утримання всіх приміщень у відповідності з санітарно-гігієнічними, педагогічними та естетичними нормами.
В цілому технологічне обладнання в закладі працює, підтримується його використання в безперебійному режимі.
Основні гігієнічні вимоги до штучного освітлення (достатність, рівномірність розподілу, відсутність блиску) виконуються. На території закладу працює зовнішнє освітлення.
Постійно проводиться облік використання електроенергії, щорічно проводиться інвентаризаційний облік матеріально-технічної бази закладу, створюється комісія щодо його проведення.
Матеріально-технічна база закладу є достатньою для проведення необхідного обсягу освітньої діяльності з дітьми дошкільного віку щодо реалізації вимог Базового компонента дошкільної освіти, щорічно підлягає оновленню та розвитку.
4. ЗАЛУЧЕННЯ ДОДАТКОВИХ ДЖЕРЕЛ ФІНАНСУВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ТА ЇХ РАЦІОНАЛЬНЕ ВИКОРИСТАННЯ
Придбано персональний комп’ютер, принтер на кошти, виділені на отримання обласного гранту для закладів вищої освіти, фахової передвищої освіти, професійної освіти, загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти у 2024 році, з метою реалізації проєкту за темою «Створення інтерактивного освітнього хабу «Spilno» як сучасної інноваційної моделі ефективної взаємодії педагогів, батьків, дітей з порушеннями зору на базі ЗДО № 28» у розмірі 40000 грн. Обладнання надало можливість підвищити якість рівня реабілітаційних послуг дошкільникам з порушеннями зору, а саме виготовити індивідуальні корекційно – розвиткові посібники, ігри відповідно до порушення зору дітей.
За бюджетні кошти в закладі проведено:
- перезарядка вогнегасників;
- заміна вхідних дверей – 4 шт.;
- заміна вікон на пральні – 2 шт.
- запуск системи очистки води;
- навчання посадових осіб з питань пожежної безпеки та охорони праці.
5. СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ, ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА ЗМІЦНЕННЯ ЗДОРОВ’Я ДІТЕЙ ТА ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДУ
Організація харчування у ЗДО здійснюється відповідно Інструкції з організації харчування дітей, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Міністерства охорони здоров’я України, та Постановою Кабінету міністрів України № 305 від 24.03.2021 року «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку».
Оскільки заклад впродовж періоду воєнного стану здійснював роботу у дистанційному форматі і не працював очно, завдання щодо організації харчування в закладі не реалізовувалось.
Проте відповідальні особи за харчування впродовж поточного навчального року націлили свої зусилля на розроблення та впровадження системи НАССР у закладі, яка є гарантом якості в громадському харчуванні.
Технологічне обладнання харчоблоку КЗ «ЗДО № 28 ВМР» в робочому стані. Харчоблок забезпечений:
- електроплитою;
- пароконвектоматом;
- електром’ясорубками.
- холодильником.
Необхідним посудом харчоблок забезпечений. Посуд промаркований щодо його об’єму та призначення. Харчоблок оснащений терезами для вимірювання, які теж промарковані: окремо для сирої та готової продукції. Кухонний інвентар, а саме: набори дошок, ножів тощо промарковані, використовуються за призначенням.
Створення умов щодо безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу
Діяльність адміністрації закладу дошкільної освіти 2023/2024н.р. була спрямована на формування свідомого і обов’язкового виконання правил і норм безпечної поведінки в повсякденній діяльності, а також надзвичайних ситуацій, формування навиків безпечної поведінки у різних нестандартних ситуаціях, дій під час Повітряної тривоги, формування знань про правила самозбереження, дорожнього руху, протипожежної безпеки.
З даної проблеми у методичному кабінеті у міні-методкабінетах груп є достатня кількість теоретичного, дидактичного матеріалу: демонстраційні картини, дидактичні, настільні ігри, добірки тематичної художньої літератури. Вихователі приділяли багато уваги вивченню правил електробезпеки, пожежної безпеки, поведінки з незнайомими людьми, ознайомленню з небезпечними ситуаціями природного характеру.
В закладі впродовж навчального року в онлайн-форматі проведено:
Проводилася робота з дітьми щодо формування навичок безпеки життєдіяльності.
Відповідно до вимог Закону України «Про охорону праці» адміністрація закладу спільно з профспілковим комітетом протягом навчального року працювали над виконанням Угоди з охорони праці з метою організації безпечних умов життєдіяльності працівників ЗДО.
У закладі в наявності вся нормативна база з питань охорони праці та пожежної безпеки. Необхідна ділова документація ведеться відповідно до вимог «Положення про навчання та інструктаж з охорони праці», все обладнання справне, знаходиться в задовільному стані.
Двічі на рік обладнання майданчиків обстежується, визначається їх санітарно –гігієнічний стан та дотримання правилам безпеки життєдіяльності дітей.
Санітарно-гігієнічні умови у ЗДО відповідають Державним санітарним правилам і нормам. Оптимальний рівень природного освітлення забезпечений за умови лівостороннього освітлення навчальних приміщень. У результаті досліджень виявлено найбільш важливі фактори, що впливають на здоров’я дітей. Розроблені індивідуальні рекомендації щодо збереження та формування міцного здоров’я вихованців. Педагогами всіх вікових груп були проведені тематичні консультації з батьками, надавалися рекомендації, поради на веб сайті закладу, у вайбер та телеграм -спільнотах усіх вікових груп.
Працівники закладу пройшли навчання та перевірку знань з охорони праці та пожежної безпеки.
Висловлюю подяку всім за активну участь в освітньо-виховному процесі та матеріально-технічному забезпеченні діяльності нашого закладу, за допомогу у здійсненні всіх тих цілей і завдань, які ставить перед собою педагогічний колектив.
Сподіваємося на подальшу тісну співпрацю на благо наших дітей.
Бажаю всім міцного здоров’я, мирного неба, ПЕРЕМОГИ.
Дякую за увагу!