Спонукаємо дитину до творчості
Спритність, винахідливість, кмітливість – усе це вміння вирішувати завдання різними нетривіальними способами, використовуючи при цьому своє творче мислення. У процесі розвитку винахідливості діти вчаться довіряти власній інтуїції та унікальним здібностям. Вони набувають позитивного ставлення до вирішення проблем. А тому, винахідливі діти виростають упевненими і працьовитими людьми. Також важливо й те, що вони набувають здатності насолоджуватись радощами, які пропонує їм життя.
Здатність проявляти винахідливість виходить з наших неабияких розумових можливостей. Креативність, як урожай, можна «зібрати» тільки з добре підживленого (добре розвиненого) поля – мозку. Для цього знадобиться тісна взаємодія спадковості (генетичних передумов) і чуйності дорослих, які бажають розвивати та стимулювати своїх дітей. При правильно створених «тепличних» умовах прекрасні квіти креативності розквітають природним чином, вони є вираженням краси й потенціалу людського духу!
Якщо ми виховуємо дітей досить хоробрими, щоби бути творчими, ми подаруємо їм те, чого не купиш за гроші. Тому скористайтесь наступними порадами, і ви посієте в уяві вашої дитини прекрасне насіння. Незабаром ви зможете насолодитися плодами своїх прагнень і зусиль, і, можливо, ваш урожай буде нескінченним.
Поради для заохочення до творчості
Заохочуйте допитливість дітей і пошук відповідей. Виходячи з цього, для батьків одним з найкращих способів відповісти на запитання дитини будуть такі слова: «Я не знаю. Як ти думаєш, як нам знайти відповідь?».
Не придушуйте й не гальмуйте прагнення до творчості надто великою кількістю іграшок фабричного виробництва. Стримуйтесь і не купуйте дітям черговий іграшковий персонаж, який з'являється в магазинах після виходу нового фільму чи мультфільму; тоді винахідливість отримає благодатний простір і зможе повноцінно розвиватись. Ляльки – так, вони можуть бути модними й актуальними, але не пробуджують уяву дитини, не спонукають до фантазії, адже вони приходять до нас уже в готовому завершеному вигляді. Фабрично зібрані іграшки позбавляють дітей можливості думати самостійно.
Надавайте значення різноманітності ідей і думок. Стимулюйте «мозковий штурм», підкреслюючи: «Звісно, це всього лише один зі способів поглянути на дану річ» або «Яка хороша ідея, я ніколи не думала про це раніше. Давай спробуємо».
Заохочуйте осягнення чогось нового. Робіть конкретні мотивуючі коментарі, наприклад: «Як цікаво! Ти створив з кубиків таємний прохід» або «Той спосіб, яким ти змішала різні відтінки зеленого, малюючи листя, зробив дерево неймовірно реалістичним!».
Уникайте того, щоб соромити чи бентежити дітей, які експериментують, використовуючи метод проб і помилок. Не кажіть: «І що це ти таке мав на увазі?». Замість цього підтримайте дитину: «Якщо це не спрацювало, не страшно, спробуй щось інше, і в тебе обов'язково вийде». Заохочуйте розумний ризик, він буде живити творчість вашого малюка.
Стимулюйте уяву, самостійність і незалежність мислення, ставлячи запитання в якості супроводу певної діяльності. Коли разом реалізуєте якісь дитячі ідеї, не кажіть дітям, що саме треба зробити, нехай вони самі подумають над цим. Наприклад, коли робите годівницю для птахів, скажіть: «Цікаво, а як запобігти висипанню насіння кукурудзи й соняшника з годівнички? Що б запропонував ти?».
Не виконуйте за дитину її шкільне завдання тільки тому, що ви можете зробити його краще або швидше (звісно, можете!). А також чиніть опір бажанням додати останній штрих у вже виконану роботу, щоби зробити її ідеальною. Поважайте процес навчання, який відбувається під час вирішення завдання. Цей процес набагато важливіше, ніж кінцевий результат. Під час практики й результат стане досконаліше.
Уникайте некоректних фраз і негативних висловлювань. Критичні коментарі нищать творчі експерименти. Чи не вимовляєте ви такі фрази, як: «Ні, це зовсім не так, як ти робиш, ось дай, я сама зроблю»,«Це ніколи не спрацює» або «Ти хоч коли-небудь можеш зробити щось нормально?».
Проявіть повагу до творчої праці. Прикріпіть дитячі оповідання або малюнки на холодильник чи стіну. Ще діти люблять бачити плоди своєї праці на робочих місцях своїх батьків.
Уникайте невтішних порівнянь між роботами братів і сестер та їхніми талантами. Будь ласка, не кажіть щось на зразок: «Ти, звісно, не зможеш розповісти історію так само добре, як твій брат» або «Чому ти не можеш намалювати гарну картинку, як твоя сестра?! Ти використовуєш такі похмурі кольори».
Заохочуйте винахідливий гумор. Гумор допомагає дітям відчувати радість від творчих можливостей свого розуму. Смійтесь якомога частіше й ніколи не соромтесь казати: «Ой, я зараз лусну зі сміху!».
Полегшіть гру, не нав'язуйте дітям своє бачення. Діти здатні відчути неймовірну підтримку батьків, коли ті опускаються на підлогу (на килим) і грають разом з ними на рівних. Під час гри слідуйте за своєю дитиною, як за лідером. Гра повинна бути вашим парним танцем, а не концертом, на якому ви – єдиний диригент.
Грайте в ігри, в яких можуть бути різні варіанти відповідей. Включіть у гру запитання «А якщо?». «А якщо ми захочемо побудувати замок з піску? Що мені зробити, щоби пісок краще склеювався?», «А якщо нам розробити конструкцію нашого замка, що ми можемо для цього використовувати?».
Грайте у фантазійні ігри. Наприклад, запропонуйте дитині придумати спосіб, як побудувати будинок, висадившись на Місяці. Або скласти списки всіх неординарних способів, за допомогою яких можна використовувати повсякденні побутові предмети, наприклад, граблі або міксер. Навчіться отримувати величезне задоволення від химерних і навіть трохи безглуздих відповідей!
Грайте в ігри-перевтілення. Наприклад, уявіть, що ви мавпа. Або прикиньтесь машиною-газонокосаркою, машиною для приготування соку! Не бійтесь найнесподіваніших пропозицій.
Забезпечте безпечне і зручне місце, де діти можуть використовувати різноманітні художні матеріали. Запропонуйте їм папір і картон, кольорові олівці, крейду, фломастери, клей, наклейки, пальчикові фарби, глину тощо.
Виготовте саморобні інструменти і влаштуйте концерт. Приймайте всі запропоновані дитиною музичні композиції. Звільніть місце для того, щоб діти мали можливість вільно рухатися, щоб найенергійніші в повному обсязі могли показати свою майстерність і витонченість.
Придумайте смішну сімейну історію. Нехай одна людина починає сюжет, а потім наступна додає до нього щось своє, потім наступна і так по колу, до самого епілогу. Чим більше несподіваним та абсурдним буде сюжет, тим більше він принесе вам задоволення та веселощів!
Змінюйте з дитиною закінчення відомих історій. Наприклад: «Як інакше могла закінчитись казка «Троє поросят»? Як ти думаєш?».
Грайте з дітьми в різні інтелектуальні ігри. Це можуть бути тематичні жарти або каламбури. Придумуйте аналогії або асоціації, це теж весело. Наприклад, дуже добре пробуджується творча думка у відповідь на те, коли дітям пропонується визначити, чим схожі годинник і сова, або перерахувати, що спільного в кішки й комп'ютера.