Поради батькам щодо розвитку мовлення дітей

 

 Мовлення дитини розвивається шляхом наслідування мовлення  людей, що її оточують. Тому малюк повинен чути лише правильне мовлення в сім'ї. Мова батька і матері, всіх членів сім'ї – це перший зразок, який наслідує дитина. Навіть якщо Ви мовчазні від природи – все рівно говоріть з малюком. Супроводжуйте свої дії словами! Озвучуйте будь-яку ситуацію, але лише якщо Ви бачите, що дитина чує і бачить Вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться малюку в очі. Це особливо важливо, якщо Ваш нащадок надмірно активний і постійно рухається. Завжди підтримуйте прагнення дитини до спілкування, вислуховуйте її уважно, не обривайте. Відповідайте на всі питання спокійно, неквапливо, чітко, виразно, середньої сили голосом, правильно виголошуйте звуки і слова – це допоможе малюку швидше опанувати правильне мовлення.

Поважайте дитину! Не наслідуйте неправильне мовлення дитини, не сюсюкайте з нею. Говоріть простими словами, короткими фразами, дотримуйте паузи між фразами, тоді і діти, наслідуючи Ваше мовлення, навчаться правильно говорити.

Не допускайте у дітей швидкого мовлення. Некваплива, правильна, чітка вимова запобігає дефектам мовлення. У навчанні і розвитку мови дітей створюйте ігрові ситуації. Читайте малюку хороші вірші, казки, розповіді; перечитуйте їх по декілька разів, діти краще сприймають знайомі тексти. Не перенавантажуйте дитину мовленнєвим матеріалом, не давайте дітям молодшого віку заучувати довгі вірші, при виборі книг користуйтеся порадами вчителів, вихователів, логопедів.

Звертайте особливу увагу на розвиток дрібної моторики – точних рухів пальців рук. Моторика тісно пов'язана з розвитком мовлення. Ліплення, малювання, ігри з дрібними предметами – все це допоможе мовленню, а в майбутньому і в опануванні письма. Будьте терплячі, поблажливі, обережні.

 Пам'ятайте: лише Ви і Ваша віра в сили і здібності дитини можуть допомогти їй. Активно радійте успіхам малюка, частіше хваліть його!

 На прийом до логопеда: чи варто чекати п’ятирічного віку?

 «Коли потрібно показати дитину логопеду?» Це питання часто задають тата і мами, які привели своїх дітей на консультацію. Багато батьків чули, що «логопед займається з дитиною з п’яти років» і чекають настання «заповітного віку». І даремно. Часто таке очікування призводить до того, що втрачаються важливі для розвитку мови роки, коли можна було б допомогти дитині поповнити словниковий запас, сформувати артикуляційні рухи, потрібні для постановки звуків мови, розвинути фразову мову.

У психології є таке поняття — «сензитивний період», тобто найбільш сприятливий час для розвитку тієї чи іншої функції, тієї чи іншої здібності людини. Для мови   таким періодом є вік до п’яти років, і саме в цей час заняття з логопедом принесуть найбільшу користь дитині. Турботливим і уважним батькам важливо знати закономірності мовного розвитку дошкільнят, регулярно консультуватися з логопедом (дитячої поліклініки, дитячого садка, мовного центру).

 

Перша зустріч з логопедом може відбутися в кінці першого року життя дитини. В першу чергу, фахівець зверне увагу на те, як у малюка розвинене розуміння мови оточуючих. Дитина в цьому віці, як правило, розуміє назви улюблених іграшок, частин тіла, особи, розуміє назви дій і може виконати прості інструкції дорослих ( «Помахай ручкою», «Дай м’ячик», «Пожалій ведмедика» і ін.). Дитина розуміє слово «не можна»; любить, коли з ним грають, коли хвалять його, активно спілкується з близькими. У самостійній мові малюка з’являються окремі слова ( «тато», «мама», «баба», «ам» і ін.), Звуконаслідування

( «мяу», «бі-бі» і т.п.).

Для того, щоб перші слова з’явилися вчасно, батькам важливо знати, з чого починається мовленнєвий розвиток дитини, які психічні функції необхідно розвивати в перший рік життя.

Деякі батьки вважають, що мова з’являється завдяки рухам губ, язика. Але наявність артикуляційних органів у людини зовсім не гарантія того, що він неодмінно заговорить. Людська мова — результат діяльності кори головного мозку (в корі розташовані особливі зони (центри), що відповідають за мовну функцію: один центр відповідає за розуміння мови інших людей, інший — за саму мову), а органи артикуляції тільки виконують команди, що надходять від мозку по провідних шляхах (черепно-мозкових нервах).

На консультації логопед підкаже батькам, як спілкуватися з дитиною, щоб його словниковий запас поповнювався. Навчить простим ігор для розвитку моторики пальців рук і всього тіла, сприйняття і уваги малюка.

 

Наступний візит до логопеда можна нанести ближче до трьох років, коли у дитини формується фразова мова. У цьому віці словниковий запас дитини може налічувати до 1000 слів. Переважно, це слова, що позначають назви предметів. Менше — дієслів, прикметників. Дитина називає чотири основні кольори (червоний, синій, жовтий, зелений), величину предметів (великий, маленький), форму (круг, квадрат, трикутник). Приблизно з двох років у мові дитини відбуваються важливі зміни — він поступово опановує граматичними формами рідної мови. Орієнтовно до 2,5 років в самостійній мові малюка виникають іменники в знахідному, родовому, давальному відмінках. До трьох років дитина поступово засвоює такі граматичні засоби мови:

  •  деякі закінчення множини іменників;
  •  зміна дієслів за особами, числами, за часом;
  •  використовують прийменники В, НА, ПІД і ін.

Треба відзначити, що шлях освоєння дитиною рідної граматики довгий і важкий. Часто у мові присутні граматичні помилки, оскільки діти, засвоївши одну граматичну категорію, переносить її і на інші слова: «стіл — столи» — «стілець — стільці»; «В домі — в носі» і т.п. У таких випадках важливо не повторювати «помилкові варіанти», не сміятися над промовою дитини, а спокійно підказати правильний варіант слова і попросити малюка повторити.

У цьому віці у дитини вже сформований фонематичний слух — здатність сприймати і розрізняти звуки рідної мови. Завдяки цьому, дитина може розрізняти на слух близькі за звучанням слова: коса-коза, казка-каска, мишка – шишка, рак-лак і т.п.

Чіткіше стає вимовна сторона мовлення дитини. До трьох років вона правильно вимовляє голосні звуки, прості за вимовою приголосні: П-Б, Т-Д, Ф-В, К-Г-Х, М, Н; чітко вимовляє односкладові слова ( «сад», «кіт»), двоскладові слова ( «нога», «сани»). У цьому віці допустима пом’якшена вимова приголосних, заміна складних за вимовою приголосних на прості ( «кішка» — «кіска»), відсутність деяких приголосних ( «риба» — «иба»). А ось що повинно насторожити батьків, так це спотворена вимова складних по артикуляції приголосних (наприклад, міжзубний — язик висовується між зубами при вимові звуків З-З, бічне — звуки С-З і Ш-Ж вимовляються з «хлюпаючим звучанням», «роздуваються щічки» і ін. дефекти). Такі дефекти самостійно не зникнуть, подолати їх можна лише на логопедичних заняттях.

На консультації логопед підкаже завдання для розвитку фразової мови, поповнення словникового запасу. Необхідно відзначити, що корекція порушень вимови не є провідним напрямком роботи з дітьми раннього віку. Логопед навчить вас простим вправам, що формує початкові артикуляційні руху, а ось постановкою і автоматизацією порушених звуків займеться, коли дитина стане старшою.

Не забувайте, що для гармонійного розвитку дошкільнику потрібне спілкування з однолітками.

 

Наступний важливий вік для відвідування логопеда — від чотирьох до п’яти років. На цьому етапі вдосконалюється вимовна сторона мовлення дитини: формується вимова звуків Ш, Ж, Щ, Ч, Ц, з’являються складні за вимовою звуки Л і Р.

У цьому віці активно розвивається монологічне мовлення: дитина вчиться розповідати історії з опорою на сюжетні картинки, переказує улюблені казки, сам починає складати історії.

Важливим етапом мовного розвитку дошкільника є формування початкових навичок звуко-складового аналізу (вміння виділити перший і останній звук в слові, порахувати кількість складів у слові і т.д.). Систематичне виконання подібних вправ готує дошкільника до навчання грамоті і є запорукою успішного оволодіння письмом і читанням. Тому з боку батьків буде розумним звернутися до логопеда не за кілька місяців до надходження дитини в школу, а саме зараз, щоб чотирьох-п’ятирічний дошкільник мав достатньо часу «підправити» мовленнєві недоліки, освоїти навички звуко-складового аналізу, розвинути зв’язне мовлення.

 

Як бачите, на будь-якому етапі розвитку дошкільника може знадобитися допомога логопеда, а отже, не втрачайте часу дарма, приходьте на консультацію до фахівця і активно беріть участь в роботі з розвитку мовлення вашої дитини.

Шановні батьки!

Якщо ваша дитина відвідує заняття з учителем-логопедом, знайте, що погане мовлення не можна виправити за одне чи два заняття. Для цього потрібен час і спільні зусилля логопеда, дитини та її батьків.

 I. Виправлення звуковимови проводиться поетапно:

1-й етап - підготовчий (формування інтересу до логопедичних занять; розвиток слухового уваги, пам'яті, фонематичного сприйняття за допомогою ігор і спеціальних вправ; формування і розвиток артикуляційної моторики - це виконання артикуляційної гімнастики і спеціальних вправ для губ, язика, голосу, дихання і ін) (цей процес протікає у багатьох дітей повільно і вимагає тривалого тренування).

2-й етап - постановка звуків (викликання звуків за наслідуванням або за допомогою спеціальних прийомів).

Послідовність постановки звуків:

  • свистячі [с], [з], [ц], [с '], [з'];
  • шиплячі [ш];
  • сонорні [л];
  • шиплячі [ж];
  • сонорні [р], [р '];
  • шиплячі [ч], [щ].

 3-й етап - автоматизація - закріплення вимови звуку в складах, словах, реченнях (проходить у багатьох дітей повільно і вимагає тривалого тренування).

4-й етап - диференціація поставлених і автоматизованих звуків (у випадках заміни одного звуку іншим).

5-й етап - автоматизація звуків в самостійному (спонтанному) мовленні - в монологах, діалогах, іграх та інших формах дитячої життєдіяльності.

Щоб оволодіти правильним положенням губ, язика, швидкої і вільної вимови звуку в мовленні, потрібно багато тренуватися. Тренуйтеся, будь ласка, вдома! Якщо звук ще не вимовляється, виконуйте артикуляційну гімнастику, рекомендованя масажні рухи та вправи на дуття.

Якщо звук вже поставлений - закріплюйте його: вивчіть з дитиною мовленнєвий матеріал, записаний у зошиті для домашніх завдань, стежте за звуками в повсякденному мовленні. Заохочуйте дитину до спілкування.

Не забувайте виконувати всі рекомендації вчителя-логопеда.

Дитячий навчальний заклад №28 - 2020 рік. Всі права захищені.
Download Joomla Templates