«Вплив музики на організм дитини»
Здоров'я дітей – його охорона, зміцнення та відновлення – одне з основних завдань педагогів нашого дошкільного закладу і, зокрема, музичних керівників. Адже формувати у дітей позитивну програму життєдіяльності, можна і варто за допомогою музики. Цей процес можна в дотичній галузі має назву «Музикотерапія». Термін «музикотерапія» грецько-латинського походження і в перекладі означає «зцілення музикою».
Музична терапія – це використання спеціально підібраної музики для лікування, реабілітації, виховання і навчання дітей і дорослих. Мета музикотерапії – гармонізація внутрішнього світу дітей, поліпшення здоров'я, дарування їм радості.
Сучасні науковці розрізняють 2 види музикотерапії:
➢ пасивну (рецептивну)
Пасивна музикотерапія – це слухання та сприймання музики з подальшим обговоренням. Так музику можна слухати протягом всього дня. Та слід пам'ятати, що її використання має бути дозованим, і залежить від часу доби, виду діяльності, навіть настрою дітей: вранці рекомендується включати сонячну мажорну класичну музику, добрі пісні з гарним текстом; для розслаблення, зняття емоційної та фізичної напруги, для приємного занурення в денний сон необхідно скористатися мелодійною класичною і сучасною релаксуючою музики, наповненою звуками природи (шелест листя, голоси птахів, стрекотіння комах, шум морських хвиль і крик дельфінів, дзюрчання струмка).
Діти на підсвідомому рівні будуть заспокоюватися, розслаблятися; пробудженню дітей після денного сну допоможе тиха, ніжна, легка, весела музика. Дітям легше і спокійніше переходити зі стану повного спокою до активної діяльності.
Активна музикотерапія передбачає безпосередню участь в різних видах музичної діяльності. Зокрема: ü Співах, ü Музичних рухах, üІнструментальному музикуванні. Всі ці види роботи я використовую на музичному занятті і тому те, чим займаюся діти на занятті є своєрідною музикотерапією. Якщо педагог співає, то мовою психології та медицини, він використовує один із видів музикотерапії – вокалотерапію. Якщо рухається під музику, то включає елементи кінезотерапії, а якщо грає на дитячих музичних інструментах – займається інструментальним музикуванням.
Як стверджують дослідження ніяке прослуховування музики не зрівняється за ступенем впливу на організм людини зі співом. Коли ми співаємо, виникає звукова хвиля, 80% енергії якої йде на те, щоб привести наші внутрішні органи в стан вібрації. Ці вібрації масажують наші внутрішні органи, стимулюють та поліпшують їхню роботу.
Хороша пісня із хорошим текстом знижує роздратованість, бадьорить, надає енергії, повертає віру у власні сили. Варто наголосити, що співати можна не лише пісні.
Спів навіть окремих звуків може поліпшувати стан здоров'я, сприяє зняттю хворобливих станів.
Звук «У» - підсилює функцію дихальних центрів мозку і центру мови, усуває слабкість, млявість, та захворювання органів слуху.
Звук «О» полегшує біль у горлі, корисний при захворюванні ангіною. Звук «А» - стимулює роботу легенів, трахеї, гортані, оздоровлює руки і ноги.
Звук «Е» - поліпшує роботу головного мозку.
Звук «І» - активізує діяльність щитовидної залози, покращує зір і слух. І на завершення пропоную декілька рекомендацій: •
У вашій музичній "аптечці" обов'язково повинні бути Моцарт, Бетховен, Бах, Шуберт, Шуман, Чайковський. Класична музика діє розслабляючи, знімає втому, заспокоює, покращує настрій і сон, підвищує здатність до інтелектуальної діяльності і навіть зміцнює імунний захист організму. •
Терапевтичну дію чинить також спеціальна музика – записи природних звуків (шум прибою, дзюрчання потічка, шелест листя, шум дощу, стрекотання цвіркунів) у поєднанні з класичною, гітарною, мелодійною ї інструментальною музикою, дзвоном. •
Дуже корисно слухати аудіозаписи з композиціями, складеними з співу птахів у поєднанні з класичною музикою, церковним співом. Учені встановили, що пташиний спів допомагає заспокоїтися, розслабитися, протистояти стресу і багатьом нервовим розладам, нормалізує всі біологічні процеси в організмі. •
Хоча б 5 хвилин щодня співайте. Людський голос – найкращий інструмент для створення цілющих звуків, тільки треба вміти ним користуватися. • Грайте самі! Великий оздоровчий ефект має гра на музичних інструментах та використання побутових предметів для видобування різних звуків: келихів, пляшок з водою, свистків, ложок, металевих кришок.
Зміст музичного виховання дошкільника є прилучення його до різних видів музичної діяльності, формування уваги і інтересу до музики. У цей період формується сприйняття музики. Воно займає провідне місце в музичному вихованні дітей в цілому.