Подаруймо дітям радість спілкування
Як знайти той золотий ключик, що відкриє дитині таємниці одного з найдорогоцінніших здобутків людства – мовлення? Як навчити дітей вільно спілкуватися, без перешкод і вад висловлювати свої думки та почуття, навчитися слухати й розуміти, щоб бути почутими і зрозумілими? Від своєчасної відповіді на ці запитання залежить майбутня доля маленької людини. Нерідко мовленнєві дефекти, невміння чітко і розбірливо говорити є причиною багатьох прикростей та життєвих невдач; через це дитина стає мовчазною, замкненою, нерішучою і врешті самотньою.
Мовлення формується поступово разом із розвитком малюка. До 5-6 років дитина повинна чітко вимовляти всі звуки, мати достатній за обсягом словниковий запас та засвоїти граматичну структуру рідної мови. У дошкільному віці створюється основа мовленнєвого розвитку, формується як зовнішнє, так і внутрішнє мовлення.
Коли дитина мовчить або про щось розповідає, але слова її малозрозумілі – це перший сигнал, що з її мовленням не все гаразд. Варто вчасно прислухатися, як говорить дитина, і вчасно допомогти їй. Увага, піклування, терпіння, адекватне оцінювання ситуації, прагнення разом подолати труднощі та щоденна систематична праця – усе це розв’яже значну частину мовленнєвих проблем.
У малюків, які мають порушення звуковимови, як правило, загальмовуються і процеси оволодіння повноцінними артикуляційними рухами. Дуже важливо навчити дитину подивитися по-новому на сам процес вимовляння звуків, звернути її увагу на те, як рухаються губи, язик, яку участь беруть у вимовлянні зуби, щелепи, піднебіння, голосові зв’язки, як проходить видихуваний струмінь повітря. Зазвичай ми не звертаємо ніякої уваги на те, як працюють наші артикуляційні органи. А між тим досконалість, відповідність кожного руху, напруження чи розслаблення м'язів губ та язика – усе це має величезне значення: найменша похибка, і вимова звука порушена.
Вироблення точних, узгоджених, повноцінних рухів й об’єднання простих рухів у складні досягається під час виконання спеціальних тренувальних вправ – артикуляційної гімнастики. Головна мета артикуляційної гімнастики – навчити дитину керувати органами мовлення та відчувати, запам’ятовувати рухи губ і язика, правильно ці рухи відтворювати для того, щоб згодом чітко вимовляти проблемні звуки у словах.
Досвід доводить, що не варто чекати, поки остаточно виявляться вади мовлення. Помилково сподіватися, що вони зникнуть самі по собі, навпаки – вади можуть закріпитися й перерости у стійкі порушення.
Отже, по-перше, артикуляційна гімнастика дітям до 4-х років допоможе своєчасно оволодіти правильною звуковимовою, а дітям 5-6-ти років – підготувати артикуляційний апарат до постановки тих звуків, які вони самостійно засвоїти не змогли. По-друге, розвиток артикуляційної моторики сприятиме у подальшому виробленню гарної, чіткої дикції. По-третє, систематичне і цілеспрямоване тренування мовленнєвих органів стане надійним підгрунтям для засвоєння дитиною артикуляції звуків під час вивчення іноземних мов.
Артикуляційну гімнастику рекомендується проводити щоденно упродовж 3-5 хвилин. Ці вправи слід проводити сидячи. Стежте, щоб дитина не напружувала тіло і тримала спину прямо.
За один раз дитині краще виконувати не більше двох-трьох вправ. Починайте з простих, а потім переходьте до більш складних.
Щоб дитина могла краще контролювати свої рухи, доцільніше робити вправи перед дзеркалом. Спочатку показуйте на собі, як правильно виконати вправу. Після цього виконайте її синхронно разом із дитиною.
В жодному разі не сваріть дитину, якщо у неї щось не виходить або виходить неправильно. Частіше хваліть дитину, викликайте позитивний настрій при виконанні артикуляційної гімнастики.